Mario Bros. wiki
Advertisement
Bowser.png

Bowser is de koning van de Koopa's. In de meeste games ontvoert hij Prinses Peach, maar in RPG's speelt hij meestal de rol van minder belangrijke schurk of antiheld. Hij heeft een zoon genaamd Bowser jr. Vroeger had hij ook nog zeven andere kinderen, de Koopalings. Deze komen nog wel voor in enkele games, maar ze worden door Nintendo niet meer als Bowsers kinderen beschouwd.

Geschiedenis[]

Super Mario Bros.[]

Bowser verscheen voor het eerst in Super Mario Bros. Hierin ontvoerde hij Peach en was hij de eindbaas van iedere wereld. Mario kon hem alleen verslaan, door achter hem te komen en met de bijl de grond waar Bowser op staat weg te halen.

Super Mario Bros.: The Lost Levels[]

Bowser keerde hier terug met extra krachten. Hij kon hier hamers gooien, net als Hammer Bro. In de werelden 1 tot en met 7 was er een valse Bowser, die ook met vuurballen kon worden verslagen.

Naamgeving[]

Bowser heeft in al die jaren al vele verschillende namen gehad. In Japan heeft hij altijd bekendgestaan onder de naam "Koopa" (of "Kuppa"). In de Japanse handleiding van het originele Super Mario Bros., staat beschreven dat hij Daimaō: Koopa ("Grote Demonenkoning Koopa") heet. Toen Super Mario Bros. ook werd uitgebracht buiten Japan, kreeg hij de naam Bowser, Koning der Koopa's. "Koopa" werd de naam van de schildpad-vijanden. De reden voor de naamsverandering is onbekend.

De Amerikaanse tekenfilm en de Super Mario Bros.-film spreken Bowser constant aan als King Koopa en bijna nooit als "Bowser". In de Super Mario Bros Super Show, heeft Bowser een hoop alter ego's, waarbij hij het woord "Koopa" vaak mengt met de naam van een andere beroemde persoonlijkheid; bijvoorbeeld Count Koopula (Graaf Dracula) en Koopzilla (Godzilla). Bowsers kinderen spreken hem meestal aan als King Dad in de tekenfilm. In de personage-credits van de Game & Watch Gallery-spellen werden de Japanse namen behouden en hierdoor wordt Bowser hier nog "Koopa" genoemd. In het How to draw Nintendo Characters-boek, draagt Bowser de naam Kerog.

Advertisement