Mario Bros. wiki
Advertisement
Donkey kong junior.png

Donkey Kong Junior is het enige spel waarin Mario de slechterik speelt. De speler bestuurd het kleine aapje Donkey Kong Junior en moet proberen zijn vader Donkey Kong te bevrijden uit de handen van Mario. Op meerdere plaatsen hangen verschillende soorten fruit die kunnen worden gebruikt om vijanden uit te schakelen door het fruit op hen te laten neerkomen. Het spel bestaat uit 4 levels: wijnranken, springplanken, kettingen en Mario's schuilplaats (een geëlektriseerde vesting die gekenmerkt wordt door vonken.)

Na voltooiing van deze vier levels herhaalt de zoektocht zich maar met verhoogde moeilijkheidsgraad. Het spel kan door twee spelers worden gespeeld, die elkaar om beurten afwisselen.
Donkey Kong Junior verscheen in 1982 in de speelhal en in een versie voor Game & Watch. In 1983 verscheen een versie voor de Nintendo Entertainment System

Verwarring; wie is wie?[]

Volgens de moderne verhaallijn groeide Donkey Kong Junior op. Eenmaal volwassen werd hij de nieuwe Donkey Kong, terwijl de oude Donkey Kong tegenwoordig Cranky Kong wordt genoemd. Deze verandering werd voor het eerst genoemd in Donkey Kong Country, dat in 1994 werd uitgebracht voor het Super Nintendo Entertainment System.