Mario Bros. wiki
Advertisement

Koopa Troopa (uit: New Super Mario Bros. U)

Koopa's of Koopa Troopa's zijn schildpadachtige wezens, en vormen samen met Goomba's de standaard vijanden in Super Mario Bros. en in vrijwel alle andere spellen uit de Super Mario serie. (maar niet in Super Mario Bros. 2)
De leider van de Koopa's is Bowser

Schilden[]

Als je op een Koopa springt is hij niet meteen dood, maar trekt hij zich terug in zijn schild (Koopa Shel). Als Mario dat schild een schop geeft kan het schild meerdere vijanden doden, of, als het terugkaatst, kan het ook Mario zelf doden. Opletten dan. Soms kun je de Koopa schilden ook gebruiken om blokken te breken, waardoor je soms bepaalde wegen vrij kunt maken die anders onbereikbaar zouden zijn. In verschillende spellen kunnen de Koopa schilden op diverse manieren gebruikt worden. Vaak is het een kwestie van uitproberen om er achter te komen wat je in een bepaalde situatie precies kunt doen met een Koopa schild. Als je een schild optimaal gebruikt kan dat soms heel erg veel opleveren in de vorm van bonussen of zelfs extra levens.

Gedrag en variaties[]

Meestal lopen Koopa's gedachteloos heen en weer. Er zijn Koopa's die tot het eind van een platform lopen en dan weer terug gaan, maar er zijn ook Koopa's die zich van de rand af laten vallen en zo op een ander platform (of in een afgrond) terecht komen. In de meeste spellen kun je aan de kleur van het schild zien hoe ze zich gaan gedragen.

Koopa Paratroopa's[]

Koopa Paratroopa's zijn vliegende Koopa's.

Koopa's als teamgenoten[]

Hoewel Kooopa's traditioneel volgenlingen van Bowser en dus vijanden zijn, staat ze in sommige spellen aan de kant van Mario en zijn vrienden. in Mario Smash Football is Koopa een "Sidekick" of teamgenoot.

Galerij[]

Advertisement