Mario Bros. wiki
Advertisement

Mario Bros. is een arcadespel van Nintendo uit 1983, dat later op verschillende spelcomputers is uitgebracht.

Dit is het eerste spel waarin Mario Mario heet, en ook het eerste spel waarin Luigi voor komt.

Mario Bros. Gameplay.gif

Mario Bros. gaat over twee loodgieters, Mario and Luigi, die de riolen van New York onderzoeken nadat daar vreemde wezens zijn gezien. Het doel van het spel is om in ieder level alle vijanden te verslaan. De broers kunnen alleen rennen en springen. De broers kunnen vijanden niet verslaan door op ze te springen, behalve als ze al op hun rug liggen. Ieder level bestaat uit een aantal platforms en vier pijpen in de hoeken van het scherm. In het midden van ieder level staat een POW blok, waarmee je alle tegenstanders in één keer bewusteloos kunt maken. De levels kunnen niet scrollen, maar als je het scherm aan de linkerkant verlaat kom je aan de rechterkant weer terug het scherm in.
Om een vijand te verslaan moet je van onderaf tegen het platform springen waar ze op lopen. De vijand komt dan tijdelijk op zijn rug te liggen, en daarna kun je op hem springen. Als je vijanden te lang rond laten lopen veranderen ze van kleur en worden ze sneller. De laatste vijand van ieder level begint meteen van kleur te veranderen.
Er zijn drie soorten vijanden: de Shellcreeper die gewoon rondloopt, de Sidestepper die twee keer geraakt moet worden, en de Fighter Fly die een en weer springt en alleen geraakt kan worden op het moment dat hij een platform raakt.

Ontwikkeling[]

Mario Bros. werd ontwikkeld door Shigeru Miyamoto and Gunpei Yokoi die eerder ook aan Donkey Kong hadden gewerkt. In Donkey Kong gaat Mario dood als hij te ver valt. Yokoi stelde voor Mario van iedere hoogte zou moeten vallen maar Miyamoto dacht dat het onrealistisch zou zijn. Miyamoto gaf uiteindelijk toe. Hij ontwierp een protopype waarbij Mario heen een weer tuimelde en stuiterde, en daar was hij wel tevreden mee. Yokoi bedacht dat er verschillende verdiepingen zouden zijn, en dat vijanden van onderaf verslagen zouden kunnen worden. Maar omdat dat te makkelijk zou zijn bedachten ze dat de vijanden eerst van onderaf bewusteloos gemaakt moesten worden, en daarna van bovenaf uitgeschakeld. Zo kwamen ze ook op het idee van een schildpad als vijand, want ze vonden dat een schildpad alleen aan de onderkant kwetsbaar was.

Muziek[]

De eerste beweging van Mozart's Eine kleine Nachtmusik wordt gebruikt aan het begin van het spel. Deze muziek is later gebruikt in diverse andere spellen zoals Dance Dance Revolution Mario Mix en Super Smash Bros. Brawl.

Trivia[]

Mario Bros. verscheen als mini spel in Super Mario Advance serie en Mario & Luigi: Superstar Saga.