Wikia

NSMBU Cover
New Super Mario Bros. U
is een 2D-platformgame voor de Wii U. Het is het vierde deel in de New Super Mario Bros. serie. Voor het eerst sinds de Nintendo 64 (met Super Mario 64) is er weer een Mario-game voor een console verschenen op de dag van de lancering.

VerhaalEdit

Het verhaal gaat anders dan in de meeste 2D-platformers. Mario, Luigi, Yellow Toad, Blue Toad en Prinses Peach zitten thee te drinken, wanneer de Airships van Bowser en de Koopalings komen aanvliegen. NSMBUintro2
Uit het schip van Bowser komt een mechanische vuist, die Mario, Luigi, Yellow Toad en Blue Toad Peach's Castle uitslingert. Ze landen in een boom op Acorn Plains. Terwijl ze teruggaan naar Peach's Castle, wordt het door Bowser veranderd.

SpelstandenEdit

New Super Mario Bros. U kent verschillende spelstanden. Hier staan ze op een rij.

Story ModeEdit

Het hoofdspel. Ga in je eentje of met meerderen (zie het kopje Multiplayer) op avontuur om Prinses Peach te redden van Bowser door de verschillende werelden.

Challenge Mode (Missiestand)Edit

Speel verschillende uitdagingen om medailles te verdienen.

Boost RushEdit

NSMBUBoostRush

Probeer een level zo snel mogelijk te halen met Autoscroll, die je door Coins te pakken kan versnellen.

Coin BattleEdit

Speel met meerderen een level. Wie de meeste muntjes pakt, wint.

WereldkaartenEdit

New Super Mario Bros. U kent 9 werelden. (Waarvan een een geheime wereld.) Voor het eerst sinds Super Mario World vormen de kaarten één groot geheel.

NSMBUkaart

Acorn Plains (Eikelvelden)Edit

Mario en zijn vrienden komen hier eerst terecht. Het is voornamelijk grasland. De Toren-eindbaas is Boom Boom zonder extra krachten en de Kasteel-eindbaas is Lemmy Koopa.

Layer-Cake Desert (Zandkoekjeswoestijn)Edit

Een woestijn met een heuvel in de vorm van een taart. In de toren zit Boom Boom met een draaisprong-vaardigheid(deze houdt hij voor de rest van de game.) en in het kasteel Morton Koopa jr.

Sparkling Waters (Suikerwaterzee)Edit

Na de Layer-Cake Desert volgt een splitsing tussen Sparkling Waters en Frosted Glacier. In Sparkling Waters zit een bijzonder spookhuis, namelijk Haunted Shipwreck, een gezonken schip. Boom Boom kan in de toren met Ground-Pounds golven in het water maken. De eindbaas is Larry Koopa.

Frosted Glacier (Glazuurgletsjer)Edit

Een ijswereld. Boom Boom heeft ook hier Ground-Pounds en de eindbaas is Wendy O'Koopa.

Soda Jungle (Cassismoeras)Edit

NSMBUSoda jungle

Deze wereld heeft een bijzonder begin. Mario wordt hier namelijk opgepakt door Bowsers Airship, waar hij met Bowser jr. moet vechten. Daarna gaat het verder. Na de toren met een vergrote Boom Boom, komt een spookgedeelte van het bos. Daarna komt de eindbaas, namelijk Iggy Koopa.

Rock-Candy Mines(Zoetmijnen)Edit

Deze wereld is een gebergte. Er zijn stukken rode en blauwe blokken. Met behulp van knoppen op de wereldkaart, kan worden bepaald welke zich uitrekken en bewandelbaar worden. Er zijn twee torens. In de eerste vecht Mario voor de laatste keer met Boom Boom. Hij is hier gevleugeld. In de tweede met een vergrote Sumo Bro. In het kasteel zit Roy Koopa.

Meringue Clouds (Slagroomwolken)Edit

De luchtwereld. Omdat de wereldkaart een geheel is, kijkt de speler hier uit op Soda Jungle. In de toren is Kamek de eindbaas, in het kasteel is dit Ludwig von Koopa.

Peach's Castle (Peach's Kasteel)Edit

De laatste wereld. Peach's Castle is hier overgenomen door Bowser.

Superstar RoadEdit

Een geheime wereld met 8 levels. Net als in wereld 9 van New Super Mario Bros. Wii, is ieder level vrij te spelen door alle Star Coins in een andere wereld te vinden.