Mario Bros. wiki
Advertisement

Nintendo is een Japans bedrijf dat in 1889 werd opgericht en dat oorspronkelijk speelkaarten maakte. In de 20e eeuw gingen ze ook speelgoed maken.
In 1977 Maakte Nintendo de Color TV Game. Het was de eerste echte spelcomputer ooit uitgebracht door Nintendo. De eerste versie bevatte zes ingebouwde spelletjes. Deze spelletjes waren allemaal variaties op het spel Pong. Met deze eerste versie konden geen cartridges afgespeeld worden. De Color TV Game was alleen verkrijgbaar in Japan.
Vanaf 1980 maakte Nintendo ook Game & Watch spellen. De waren kleine hand held games. Op een Game & Watch kon maar één spel gespeeld worden. Wilde je een ander spel spelen, dan moest je een nieuwe Game & Watch kopen. Enkele van de beschikbare titels in de Game & Watch-serie waren onder andere Mickey Mouse, Balloon Fight en meerdere Nintendo successen waaronder Donkey Kong, The Legend Of Zelda en Mario Bros. In deze spellen kwamen de personages Mario en Luigi voor het eerst voor.
In 1985 kwam de Nintendo Entertainment System (NES) uit. Op deze console kwamen voor het eerst de klassieke Super Mario spellen Super Mario Bros., Super Mario Bros. 2 en Super Mario Bros. 3 uit. Daarmee begon de opmars van Super Mario, en die zou nog jaren doorgaan.

Spelconsoles van Nintendo voor gebruik met TV[]

color tv game

Handheld spelconsoles van Nintendo[]

Gameboy.png
Advertisement