Mario Bros. wiki

De Nintendo 64 (kort: N64) is de derde in een succesvolle serie van door Nintendo uitgebrachte spelcomputers. De Nintendo 64 werd in 1996 op de markt gebracht en was de opvolger van de succesvolle [[Super Nintendo Entertainment System]]. De Nintendo 64 was geschikt voor 3d spellen, waardoor hij de concurentie aan kon gaan met de populaire Sony Playstation waarvoor veel 3d spellen waren. Tegelijkertijd met de Nintendo 64 werd ook het eerste 3d Mario spel uitgebracht: Super Mario 64. De 3d techniek voegde heel nieuwe mogelijkheden toe aan het Mario concept, en toonde meteen waartoe de Nintendo 64 in staat was.

Nintendo 64.jpg

De Nintendo 64 is de laatste spelcomputer waarbij de spellen werden geleverd op spelcartridge in plaats van de nu meer gangbare cd-rom- en dvd-spellen. Dit had een aantal voordelen: cartridges zijn lastiger te kopiëren, cartridges zijn erg betrouwbaar en de laadtijden zijn zeer

kort. De nadelen bleken echter groter te zijn, cartridges zijn 200 keer zoduur (een cd kost 10 cent, een cartridge 20 euro) en hebben een beperkte opslagcapaciteit van 128 MB tegenover 700MB voor een cd. Spelontwikkelaars kregen mede hierdoor al snel voorkeur voor de Playstation van Sony en werden er in verhouding minder spellen op de markt gebracht voor N64.

Controller[]

De Nintendo 64-controller was heel revolutionair. De controller had een analoge stick waarbij het mogelijk werd om volledig driedimensionaal te bewegen. Daarnaast had de controller een extra aansluiting aan de onderkant waarop extra accessoires zoals het Controller Pak, Jumper Pak, en Transfer Pak bevestigd konden worden. Met behulp van het zogenaamde Rumble Pak verkreeg de controller een trilfunctie, hiermee werd het de eerste mainstream controller met deze eigenschap.

Een andere naam voor de N64 controller is ook de driesprong, vanwege de drie handvatten die de controller bezat. De meeste spellen werden gespeeld met de analoge stick en de A- en B-knoppen. De d-pad werd slechts weinig gebruikt. Aan de rechterkant van de controller bevonden zich naast de A- en B-knoppen ook vier C-knoppen, die dikwijls gebruikt werden voor camerawerk of minder belangrijke acties in een spel. Verder bevonden zich twee schouderknoppen aan de bovenkant van de controller en was er achteraan de controller een Z-knop te vinden.

Mario spellen voor de Nintendo 64[]

  • Super Mario 64
  • Mario Kart 64
  • Mario Artist
  • Mario Golf
  • Mario Party
  • Mario Party 2
  • Mario Party 3
  • Mario Tennis
  • Paper Mario
  • Dr. Mario 64
  • Super Smash Bros.

Alle gameconsoles van Nintendo[]