Mario Bros. wiki
Advertisement

De Nintendo GameCube is de vierde (de Game Boys niet meegerekend) in een serie van door Nintendo uitgebrachte spelcomputers.

Gamecube

De Nintendo GameCube is in Nederland en België op 3 mei 2002 op de markt gebracht. Het was de opvolger van de Nintendo 64 en bood betere graphics. In tegenstelling tot eerdere Nintendo-consoles werkte de GameCube niet meer met spelcartridges, maar met geheugensticks in de console en kleine dvd-schijfjes. Hierdoor kon een spel aanzienlijk groter zijn, maar moest soms wel gewacht worden op het laden van het spel. Via deze dvd-schijfjes bond Nintendo de concurrentiestrijd aan met de PlayStation 2 van Sony en de Xbox van Microsoft.

Toen Nintendo in 2002 de Nintendo GameCube op de markt bracht, moesten ze een zware strijd aangaan met Sony en Microsoft die eerder hun consoles op de markt gebracht hadden, respectievelijk de Playstation 2 (in 2000) en de Xbox (in 2001). De GameCube was in het nadeel omdat zijn concurrenten in staat waren om dvd's af te spelen. De GameCube viel vooral op vanwege zijn unieke kubusvorm, kleur en omdat de spellen op klein formaat (omtrek) dvd-schijfjes stonden, met een doorsnee van zo'n 8 centimeter. Panasonic heeft in Japan een GameCube op de markt gebracht met een geïntegreerde dvd-speler onder de naam Panasonic Q. Een collector's item met waarde van ongeveer 400 euro.

Qua populariteit en verkoopcijfers viel de console echter wat tegen en dus sloeg Nintendo een andere weg in met de op 8 december 2006 geïntroduceerde opvolger, de Nintendo Wii. Op de Wii kunnen ook spellen van de GameCube worden afgespeeld. Hiervoor is dan nog wel een GameCube-controller en GameCube-geheugenkaart nodig.

Mario Games voor de Nintendo GameCube[]

  • Super Smash Bros. Melee (2001)
  • Super Mario Sunshine (2002)
  • Mario Party 4 (2002)
  • Mario Golf: Toadstool Tour (2003)
  • Mario Kart: Double Dash!! (2003)
  • Mario Party 5 (2003)
  • Mario Power Tennis (2004)
  • Paper Mario: The Thousand-Year Door (2004)
  • Mario Party 6 (2004)
  • Dance Dance Revolution Mario Mix (2005)
  • Mario Party 7 (2005)
  • Mario Superstar Baseball (2005)
  • Mario Smash Football (2005) (In Amerika uitgebracht als Super Mario Strikers)

opvallend in deze lijst is dat er heel veel sport spellen en party spellen voor de Gamecub zijn uitgebracht, maar slecht twee avonturen spellen ([Super Mario Sunshine]] en Paper Mario: The Thousand-Year Door)

Alle gameconsoles van Nintendo[]

Advertisement