Wikia


Super mario bros 2

Super Mario Bros. 2 (Mario Madness) kwam in 1985 uit voor de Nintendo Entertainment System (NES). Het was in eerste instantie niet gepland als Mario spel.
Het spel heette oorspronkelijk Doki Doki Panic, en het had andere hoofdpersonen. Maar omdat Super Mario Bros.: The Lost Levels(De Super Mario Bros. 2 van Japan) erg moeilijk was maakten Amerikanen hun eigen Super Mario Bros. 2. Een aangepaste versie van Doki Doki Panic werd omgedoopt tot Super Mario Bros. 2 en Mario, Luigi, Prinses Peach en Toad werden als speelbare personages ingezet. Het verhaal, de omgeving en de vijanden die er in voorkomen staan echter los van de Mario wereld. In Japan noemen ze deze game Super Mario Bros. USA.

VerhaalEdit

Super Mario Bros. 2 speelt zich niet af Mushroom Kingdom maar in het droomland Subcon. Mario en zijn vrienden moeten Subcon bevrijden van Wart, die ook de eindbaas is.

SpeelwijzeEdit

Wart

Aan het begin van iedere level moet de speler kiezen met welke hoofdpersoon hij wil spelen: Mario, Luigi, Toad,en Prinses Toadstool. Ieder personage heeft andere krachten: Mario kan het hardste rennen, Luigi kan het hoogste springen, Toad kan het beste groenten plukken en Prinses Toadstool kan het verste springen en zelfs een stukje zweven. Alle vier kunnen ze de hoger springen als ze eerst even bukken.
Anders dan in andere Mario spellen kunnen vijanden niet verslagen worden door op hen te springen. In plaats daarvan moet de speler groenten en andere voorwerpen naar vijanden gooien. Sommige vijanden kunnen opgetild en weggegooid worden. De speler begint ieder level met een gezondheid van twee punten. Je kunt meer punten krijgen door paddestoelen te verzamelen. Verloren punten kunnen terug gehaald worden door hartjes te verzamelen.
Ieder level bevat één of meerdere verborgen flessen met een drankje. Als je deze flessen gooit maakt het drankje een door naar een alternatieve ruimte waar muntjes groeien. Hier kun je ook de paddestoelen vinden waarmee je extra gezondheid kunt krijgen. Na een tijdje verlaat je de alternatieve ruimte automatisch. De muntjes kun je gebruiken in een fruitmachine waarmee je onder andere extra levens kunt verdienen. Sommige alternatieve ruimten fungeren ook als warp zones.

OntvangstEdit

Super Mario Bros. 2 verkocht voor die tijd behoorlijk goed en was op dat moment zelfs het derde best verkochte spel van Nintendo, maar toch werd het nooit zo populair als Super Mario Bros. of Super Mario Bros. 3.

Aansluiting met andere gamesEdit

Super Mario Bros.2 speelt zich niet, zoals ander Mario games, af in Mushroom Kingdom, en valt wat dat betreft buiten de reguliere Mario wereld. De meeste vijanden uit Super Mario Bros.2 komen ook in geen enkele andere game voor. Een aantal vijanden komen nog wel in latere spellen voor. Voorbeelden hiervan zijn Shy Guy en Pokey.

Community content is available under CC-BY-SA unless otherwise noted.