Mario Bros. wiki
Advertisement

Super Mario Land 2: 6 Golden Coins is een platformspel, uitgebracht voor de Game Boy op 28 januari 1993 en tevens het officiële vervolg op Super Mario Land. Super Mario Land 2: 6 Golden Coins is gemaakt door Hiroji Kiyotake

In het spel moet Mario zijn kasteel terug zien te krijgen van de kwaadaardige Wario. Hiervoor moet Mario 6 gouden munten vinden die Wario door het hele land verspreidt heeft. Maar wanneer Mario al zijn levens verliest, moet hij alle levels waarin een eindbaas moet worden verslagen opnieuw voltooien om de munten weer terug te krijgen. Super Mario Land 2: 6

Golden Coins is het eerste spel waarin Wario voorkomt, hij maakt hier tevens zijn debuut als eindbaas.

Het verhaal[]

Wario laat een duivelse vloek op Mario Land los, laat alle inwoners hersenspoelen zodat ze denken dat Mario hun vijand is én hij neemt het kasteel van Mario over. Mario moet hem

stoppen voor het te laat is, maar moet eerst de 6 gouden munten weten te vinden die verspreid liggen over het hele land. Als Mario er uiteindelijk in slaagt alle gouden munten te vinden, kan hij zijn kasteel opnieuw betreden en de strijd met Wario aangaan.

Zones en levels[]

Super Mario Land 2: 6 Golden Coins kent 6 zones met elk één gouden munt.

Tree Zone[]

Deze zone speelt zich af in, op en rondom een reusachtige boom. De vijanden van deze zone zijn voornaamlijk vogels en insecten en de grote "baas" is een reusachtige vogel die de eerste gouden munt in bezit heeft. Aan Mario de taak om de vogel te verslaan en de munt te bemachtigen.

Space Zone[]

Deze zone speelt zich af in de ruimte. Mario moet het opnemen tegen de mysterieuze spaceman Tatanga (de hoofdschurk uit Super Mario Land) om de tweede munt te bemachtigen.

Macro Zone[]

Deze zone speelt zich af in een gigantisch huis met reusachtige wezens. Alles is uitvergroot en Mario zal verschillende kamers (zoals keuken en zolder) moeten doorkruisen en het vervolgens op te nemen tegen een doortrapte, gemene rat.

Pumpkin Zone[]

Deze zone heeft een Halloween thema. Alle levels spelen zich af rondom een gigantische pompoen en de vijanden zijn spoken en geesten. De eindbaas is de heks Sabassa.

Mario Zone[]

Deze zone speelt zich af in een speelgoed-achtige omgeving. Alles is van speelgoed gemaakt en de "grote bazen" van deze zone zijn de drie biggetjes.

Turtle Zone[]

Deze zone speelt zich af in de buik van een grote waterschildpad. In het laatste level moet Mario het opnemen tegen een gigantische octopus.

Wario's Castle[]

Als je de zes munten compleet hebt kun je naar het kasteel van Wario.

BonusVoorwerpen[]

De meeste bonusvoorwerpen zijn de zelfde als in andere Super Mario spellen.

  • Ster: Mario wordt tijdelijk onsterfelijk voor vijanden.
  • Super paddestoel: Mario wordt dubbel zo groot en extra beschermd tegen vijanden.
  • vuurbloem: Mario kan vuurballen gooien om o.a. vijanden te verslaan.
  • 1-Up Hart: Mario krijgt één extra leven.
  • 3-Up Hart: Mario krijgt drie extra levens.
  • Munt: Hiermee kan Mario het slot machine mini-game spelen op de wereldkaart.
  • Geldbuidel: Deze telt 50 munten die gebruikt kunnen worden in het slot machine mini-game op de wereldkaart.
  • wortel: Mario verandert in Bunny Mario en hij zal altijd zacht neerkomen.

Verbeteringen[]

Super Mario Land 2: 6 Golden Coins bevat vele verbeteringen ten opzichte van Super Mario Land:

  • De levels hoeven niet in een vaste volgorde doorlopen te worden. Er is een wereldkaart waarop je kunt kiezen welk level je wil spelen.
  • De speler kan in de levels niet alleen van links naar rechts bewegen, maar ook van rechts naar links.
  • Er zijn meer power-ups dan in Super Mario Land.
  • Het is mogelijk de spelstand op te slaan, zodat je een volgende keer verder kunt spelen waar je gebleven was.
  • In Super Mario Land waren geen verborgen levels, in Super Mario Land 2: 6 Golden Coins zijn die wel.

Ontvangst[]

Official Nintendo Magazine zette Super Mario Land 2 op de 44e plaats op hun lijst "100 Greatest Nintendo Games". Nintendo Power noemde het spel het zevende beste Game Boy/Game Boy Color video game en prees het voor de verbetering ten opzichte van Super Mario Land en omdat het er voor een handheld game erg goed uitzag. De game stond ook op nummer 54 van de game top-100 van het tijdschrift [N]-gamer.

Advertisement