Mario Bros. wiki

Super Mario World is een platformspel voor de SNES en werd uitgebracht op 11 april 1992. Het spel werd ontwikkeld en uitgegeven door [[Nintendo}} en was het eerste spel voor de SNES-console. Mario heeft in het spel de hoofdrol en wordt hierbij geholpen door zijn vriend Yoshi. Het spel is ontworpen door Shigeru Miyamoto, de muziek gecomponeerd door Koji Kondo en het uiterlijk gecreëerd door Shigefumi Hino.

Verhaal[]

Prinses Peach wordt ontvoerd door Bowser en meegenomen naar Dinosaur Land. en Mario moet haar redden door levels te voltooien en uiteindelijk Bowser te verslaan. In zijn zoektocht moet Mario ook de Koopalings, de zeven kinderen van Bowser verslaan. Elk van hen heeft een baby Yoshi (in het ei) ontvoerd. Yoshi is in vier kleuren aanwezig, elk met zijn unieke eigenschappen. De rode Yoshi kan vuur spuwen, onafhankelijk van de kleur Koopaschild dat hij opeet. De blauwe Yoshi kan vliegen, eveneens onafhankelijk van het kleur schild in zijn mond. De gele Yoshi kan stampen en alle vijanden in de omgeving in één klap verslaan. De groene Yoshi is de neutrale Yoshi, hij kan vuur spuwen met rode schilden, vliegen met blauwe schilden en stampen met gele schilden. De groene schilden worden enkel uitgespuwd hebben slechts een functie als zij vijanden of vernietigbare blokken raken.

Power-Ups[]

  • Super Mushroom
  • Fire Flower
  • Cape Feather
  • Phoenix Suit
  • Wind Flower
  • Thunder Flower
  • Yoshi
  • Fox Tail

Eindbazen[]

De eindbazen in het spel zijn de Koopalings en Bowser.

Iggy Koopa[]

zit in wereld 1. Het neemt plaats op een glibberig platform. Iggy probeert Mario in de lava te duwen met zijn schild. Lukt dat niet, dan vuurt hij schoten af. Mario moet 3 keer op hem springen of de schoten terugkaatsen met Fox Mario . 14 Vuur,- Donder,- of Windballen zijn ook goed. Iggy is dan bewusteloos. Als hij wakker wordt geeft hij het op en geeft Mario de sleutel.

Morton Koopa Jr.[]

is in wereld 2. Morton loopt via de muur het plafond op en laat zich daar van af vallen. Mario moet springen terwijl Morton neerkomt om te voorkomen dat hij tijdelijk niet kan bewegen. Mario moet 3x op hem springen, wat de enige manier is om hem te verslaan. Morton ontploft vervolgens.

Lemmy Koopa[]

is in wereld 3. Er zijn veel pijpen. Lemmy komt uit pijpen, met samen een Fire Snake. Lemmy en al zijn klonen spuwen vuur naar Mario. De echte Lemmy is niet moeilijk te vinden: een kloon van Lemmy spuwt twee vlammen; De echte Lemmy spuwt vier vlammen. Aangezien De Lemmy's steeds heel snel in en uit alle pijpen komen, is maar 1 treffer nodig.

Ludwig von Koopa[]

is in wereld 4. Ludwig schiet drie keer vier schoten af die Mario gaan achtervolgen. Als hij twee keer geraakt is schiet hij zeven keer vier schoten af die samen zeven grote worden. Na een vierde treffer geeft Ludwig het op en laat de Baby Yoshi vrij.

Roy Koopa[]

is in wereld 5. Hij probeert Mario pijn te doen door met zijn kop in zijn buik te slaan (zoals een stier dat ook doet). Mario kan Roy verslaan in vier seconden door op Roy te stuiteren. Roy verdwijnt als geest, en alleen zijn zonnebril en de sleutel blijven over.

Wendy O. Koopa[]

is in wereld 6. Ze gooit vier keer vijf ringen die weerkaatsen tegen de muren. Drie treffers en het is gedaan met Wendy. Larry Koopa is in wereld 7. Zijn gevecht is bijna hetzelfde als bij Iggy, alleen gaan zijn schoten raketsnel op zijn doelwit af.

Bowser[]

Het laatste gevecht. Bowser spuwt blauw vuur dat Mario kan doen veranderen in Small Mario en paars vuur dat Mario achterna gaat zitten. Mario moet op Bowsers kop springen en Princess Peach is gered.

Remake[]

In 2002 kwam er een remake van Super Mario World voor de Game Boy Advance uit. Deze versie van het spel heet Super Mario Advance 2, en het kent een aantal extra's, die niet in de originele Super Mario World zitten.